Vinterdäck & Sommardäck

Vinterdäck har lite olika innebörd i olika länder och delar av världen. I Mellaneuropa exempelvis kan det innebära att däcken är anpassade för snöslask och lägre temperaturer. I andra områden längre norrut kan det innebära att de måste vara anpassade för is-underlag och snö. Trafikverket i Sverige har bevisat att dödsrisken på hala vintervägar halveras med dubbdäck om man jämför med dubbfria vinterdäck. Därför är det viktigt att tänka på vart man ska köra på vintern även om man alltid måste byta till vinterdäck under den kalla årstiden.

Dubbdäck

Vinterdäck med dubbar – dubbdäck får användas under tiden 1 oktober till 30 april, du kan även få lov att använda dem efter eller före om väglaget kräver det. I praktiken är det polisen som bestämmer om det är vinterväglag eller inte, vinterväglag betyder att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Vinterdäck kallas så beroende på gummiblandning och mönster som är lämpade för väglaget under vintern och temperaturen. Just dubbdäck kallas så för att det är vinterdäck med dubbar på. Det finns även andra vinterdäck som vi beskriver här nedan.

Friktionsfria däck

Denna typ av vinterdäck kallas så här för att de inte har några dubbar men ändå är anpassade för vinterväglag. Och inte sladdar lika lätt på halt väglag och så vidare. För dessa gäller samma tidsbestämmelser som dubbdäcken men de får köras även på vägar där man inte har lova att köra med dubbdäck. Vilket kan vara fallet i vissa storstäder. Friktionsfria däck delas vanligen upp i två kategorier; Nordiska dubbfria däck och Centraleuropeiska dubbfria däck. När däck är framtagna för vinterkörning ska de ha en särskild märkning på sig; M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

Krav

Vinterdäck eller annan utrustning som anses vara likvärdig, till exempel sommardäck med snökedjor på samtliga hjul. Måste användas under perioden 1 december till 31 mars. Kravet gäller personbil, lätt lastbil och mindre bussar. Har du en släpvagn kopplad till ditt fordon gäller samma krav på denne. Dubbelkolla alltid att vinterdäcken du köper har fem millimeters däckdjup.

Ålder på vinterdäck

Det är bra att ha koll på hur gamla däcken är som du ska använda, detta eftersom däckens gummiblandning hårdnar med tiden. Nya däck är skyddade av en slags glycerinfilm vilket bromsar åldringsprocessen något, så länge som de förvaras svalt och mörkt. Däcktillverkare brukar klassa däck upp till tre år gamla som nya så länge de förvarats på rätt sätt. För att kolla däckens ålder kan man läsa en kod som är tryckt på sidan av däcken. I början av 1900-talet använde man en tresiffrig kod som angav vilket år och vilken vecka däcken var tillverkade. Sedan år 2000 använder man en fyrsiffrig så kallad DOT-kod där de två första siffrorna anger veckan för tillverkning och de två andra anger året däcken tillverkades. Detta gäller även sommardäckens ålder.

Sommardäcken

Sommardäck får du använda under den del av året som det inte är krav på att använda vinterdäck. Detta eftersom deras gummiblandning blir för hårda när det är kallt ute. I Sverige får man inte använda sommardäck under perioden 1 december – 31 mars om det råder vinterväglag. Du uppmanas byta till vinterdäck den 1 november för att vara på den säkra sidan. Det rekommenderade däckdjupet för sommardäck är tre millimeter, dock får det minst vara 1,6 millimeter enligt lagen.

 

 

Bra däckleverantörer